Digital i Sverige för nyanlända

Digital i Sverige för nyanlända

2022-11-12 0 av Mattias

SVERIGE: Länsstyrelsen och Telia har lanserat en digital tjänst som riktar sig till nyanlända. Tjänsten ”Digital i Sverige” syftar till att stödja nyanlända till vårt digitala samhälle. 

Ett initiativ där riktade utbildningsinsatser via SFI och DigitalTolk ska skapa trygghet, inspiration och ökad knskap kring grundläggande samhällstjänster.

Sverige är ett digitalt toppland med stora möjligheter för de med teknikvana men har man däremot inte kunskap eller känner sig otrygg i det digitala samhället riskerar ma ett utanförskap.

Telia har länge jobbat för att motverka det genom initiativ som prisbelönta Digital Senior, Digital Förälder och Digital Företagare. Nu vidareutvecklar Telia och Länsstyrelsen Stockholm det framgångsrika konceptet och lanserar Digital i Sverige, med fokus på att guida och hjälpa nyanlända till en bättre start.

– Att inkludera alla är grunden för ett jämställt och demokratiskt samhälle, det gäller även det uppkopplade livet. Därför jobbar vi aktivt med att minska det digitala utanförskapet och inkludera fler. Det görs genom våra nätsatsningar och genom kunskapshöjande initiativ, men det behövs också ett bredare, gemensamt ansvar. Därför känns det riktigt bra att vi, tillsammans med Länsstyrelsen Stockholm, så tydligt kan bidra till att nyanlända i Sverige får ett bra stöd för att snabbt kunna ta del av vår uppkopplade vardag. Digital i Sverige är ett viktigt tillskott i vårt arbete för digital inkludering, säger Anders Olsson, vd på Telia Sverige i ett pressmeddelande.

Utbildningsträffarna startas upp med piloter under november, i samarbete med Telia, Länsstyrelsen Stockholm, DigitalTolk och Nordea, och pågår fram till sista december 2023. Kommuner inom Stockholmsregionen kommer genom SFI (Svenska för invandrare) att stå värdar och DigitalTolk kommer tolka alla språk och översätta allt utbildningsmaterial. Telia bidrar med teknik och digital expertis för ökad förståelse och kunskap kring möjligheter på nätet, där ingår också guidning om exempelvis betalningstjänster och BankID tillsammans med Nordea.

– Digitaliseringen har skapat stora möjligheter som lett till att många av våra viktigaste samhällstjänster huvudsakligen sker digitalt, exempelvis hur vi betalar. Som ny i Sverige möts du av en digital vardag som ställer krav på dig som individ att kunna hantera digitala tjänster och verktyg, något du kanske är van vid fast i andra kontexter och former eller så öppnas nu helt nya dörrar. Det är viktigt att åskådliggöra att digital kompetens och mognad är individuellt och att det kan finnas utmaningar i att hantera de verktyg och tjänster som erbjuds. Därför tror vi att detta projekt tillsammans med Telia kan göra stor skillnad, då vi gemensamt arbetar för digital inkludering, säger landshövding i Stockholms län Sven-Erik Österberg i samma pressmeddelande.

– Att ge ett språk, en röst och en möjlighet att ta del av vårt gemensamma samhälle, att ge människor en möjlighet att förstå varandra, är det som driver oss framåt. Vi har förändrat tolkbranschen från grunden genom vår digitala plattform och hoppas att vårt deltagande i Digital i Sverige ska hjälpa fler nyanlända att börja använda grundläggande digitala tjänster så fler kan inkluderas, säger Leyla Sarac, medgrundare DigitalTolk i pressmeddelandet.

Målsättningen med Digital i Sverige är att nå 900 deltagare det första året. Först ut är Stockholms Stad den 30 november och 1 december, följt av Danderyds kommun den 5 och 7 december.

Författare

Chefredaktör at X-media group | mattias.wahlin@gmail.com | Website | + posts

Framtidstroende Motalabo som flyttade till Stockholm vid millennieskiftet. Sedan dess arbetat som pedagog och på sidan av alltid på något sätt sysslat med redaktionellt arbete.